Kenalan

Penembak Setia

#MakAbah #AlongAdik #Guruku #Sahabatku #KamuYangMembaca

Saturday, December 1, 2012

Cerpen: Bahagia Sampai Syurga ep1


SubhanAllah. Ciptaan Allah sangat sempurna. Langit malam terbentang luas. Berjuta bintang menjadi teman yang setia. Tidak dilupa sahabatnya,bulan. Terasa betapa kecilnya diriku ini.

"Abang. Buat apa di luar ni?" Lemah lembut suara itu menyapaku.

"Mari duduk di sebelah ni. Teman kan abang." Aku menhulurkan tanganku tanpa menoleh ke belakang. Sudahku tahu siapa pemilik suara itu.

Dia menyambut huluranku. Dan duduk di sebelahku.

"Abang tak termenung la. Abang cuma kagum melihat kebesaran Allah ini. Terasa kerdilnya diri abang. Abang terlalu banyak kekurangan."

Dia hanya tersenyum.

"Ciptaan Allah tak ada siapa yang dapat melawannya. Nak tahu tak sebab apa bang?" Dia menyoalku.

Aku hanya membalas dengan anggukan. Dia melentokkan kepalanya di bahu kiriku.

"Sebabnya akal manusia pun Allah yang cipta. So, manusia takkan pernah dapat menandingi ciptaan Allah itu." Soalan yang ditanya akhirnya dijawab.

"Eh pandainya dia. Isteri siapa ni? Isteri abang juga." Aku mencucit pipinya.

Ini Syarifah Ain Nazirah,sahabat merangkap isteriku yang tercinta. InsyaAllah isteri sampai ke syurga. Dia bakal menamatkan pengajiannya dalam bidang kejuruteraan lagi 2 bulan. Akan menjadi ibu kepada anak-anakku.

"Abang. Terima kasih sebab sudi menerima Naz sebagai isteri abang. Terima kasih sebab sudi mencintai Naz sepenuh hati abang." Dia memandangku.

"Sepatutnya abang yang ucap terima kasih dekat Naz sebab Naz sudi terima abang. Sebab Naz bagi kepercayaan untuk abang menjadi rusuk kiri Naz. Dan sebab Naz sudi melengkapkan kekurangan abang. Menyempurnakan hidup abang." Aku mencium dahinya.

Air matanya menitis setitik demi setitik. Dia terharu mungkin. Aku mengelap air matanya. Hakikatnya aku sangat bersyukur Allah kurniakan dia sebagai isteriku.

"Abang ni suka buat orang nangislah." Tuduh isteriku.

"Sekali-sekala. Terima kasih ya sebab jadi isteri kedua abang." Aku tersenyum. Dan bersedia untuk lari.

"Isteri kedua?" Dia memandangku.Terkejut.

Aku sudah membuka langkah sederap. Nazirah mengikut langkahku perlahan. Nampaknya seperti mahukan penjelasan.

"Abang! Jangan lari! I need your explanation!!" Dia mengejarku.

Aku cabut masuk rumah. Memang ketawa besarlah aku.




Bersambung..

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum!